Statut
STATUT
KLUBU SPORTOWEGO, DZIAŁAJĄCEGO W FORMIE STOWARZYSZENIA
POD NAZWĄ: Kraków Athletics Team
Rozdział I: Postanowienia Ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie o nazwie: Kraków Athletics Team, zwane dalej „Klubem” jest klubem sportowym w rozumieniu art.3 ust.1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie (Dz.U.2016.176 t.j. z późn. zm.).
§ 2.
Teren działania klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą klubu jest miasto Kraków.
§ 3.
Klub podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę Klubu.
§ 4.
1. Klub działa zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2017.210 t.j.), ustawą z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie (Dz.U.2016.176 tj. z późn. zm.) oraz niniejszym Statutem.
2. Klub zostaje powołany na czas nieokreślony.
§ 5.
1. Klub opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
2. Zarząd Klubu może pobierać wynagrodzenie z tytułu pełnionych obowiązków. Warunki i wysokość wynagrodzenia Zarządu jest ściśle określone w regulaminie zatwierdzonym przez Walne Zebranie Członków.
3. Do prowadzenia swoich spraw Klub może zatrudniać pracowników.
§ 6.
Klub może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 7.
Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych związków sportowych.
Rozdział II: Cele Klubu
§ 8.
Celem Klubu jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu we wszystkich dyscyplinach sportu wśród dzieci i młodzieży, a także osób dorosłych wymagających wsparcia w tym zakresie, a w tym:
a. doskonalenie uzdolnień sportowych i sprawności fizycznej członków Klubu,
b. prowadzenia szkolenia sportowego,
c. zapewnianie członkom Klubu możliwości uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym,
d. organizowanie współzawodnictwa sportowego,
e. uczestnictwo w imprezach sportowych,
f. organizowanie różnych form aktywności fizycznej,
g. angażowanie członków Klubu do uprawiania różnych form aktywności fizycznej,
h. dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie członków Klubu,
i. popularyzacja zasad sportowej rywalizacji,
j. przeciwdziałanie patologii społecznej poprzez sport,
k. integrację społeczną osób zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez sport,
l. działalność wolontaryjna i charytatywna,
m. ochrona i promocja zdrowia poprzez sport,
n. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
o. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
p. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
q. promocji i organizacji wolontariatu,
r. przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,
s. działalność na rzecz organizacji pozarządowych,
t. popularyzowanie i upowszechnianie kultury fizycznej i sport poprzez działalność kulturalną, wystawową i sztukę.
§ 9.
Klub realizuje swoje cele poprzez:
a. wspieranie członków Klubu w dążeniu do osiągania sukcesów sportowych oraz udzielanie wsparcia członkom Klubu, którzy osiągają sukcesy sportowe,
b. zapewnienie członkom Klubu dostępu do infrastruktury sportowej,
c. prowadzenie zajęć sportowych,
d. organizację i udział w imprezach sportowych,
e. organizowanie różnych form aktywności fizycznej,
f. współpracę z innymi organizacjami pozarządowymi w kraju i za granicą,
g. organizowanie obozów sportowych,
h. współpracę z organami administracji publicznej,
i. pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów statutowych Klubu.
Rozdział III: Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 10.
1. Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być wyłącznie członkiem wspierającym.
§ 11.
1. Członkowie Klubu dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) uczestników,
c) wspierających.
2. Członków przyjmuje w drodze uchwały Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji.
§ 12.
1. Członkami zwyczajnymi mogą być pełnoletnie osoby fizyczne.
2. Członkiem zwyczajnym może być również małoletni w wieku od 16 do 18 lat.
3. Małoletni poniżej 16 roku życia mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 13.
1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:
a) uczestnictwa w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym oraz biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami wynikającymi z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2017.210 t.j.),
b) uczestnictwa w przedsięwzięciach organizowanych przez Klub,
c) zgłaszania opinii, postulatów, wniosków wobec Zarządu,
d) udziału w zajęciach organizowanych przez Klub w ramach statutowej działalności,
e) zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwał Zarządu Klubu.
2. Członkom uczestnikom przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych, z wyjątkiem określonych w ust. 1 pkt 1) - członkowie uczestnicy biorą udział w Walnym Zebraniu Członków z głosem doradczym.
§ 14.
Członkowie zwyczajni i członkowie uczestnicy obowiązani są do:
a. aktywnego uczestniczenia w pracach Klubu i realizacji celów statutowych,
b. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz,
c. regularnego opłacania składek członkowskich.
§ 15.
Członkiem wspierającym Klubu może być osoba prawna lub fizyczna, która popiera cele statutowe Klubu i udziela mu wsparcia materialnego lub organizacyjnego.
§ 16.
1. Członkowie wspierający posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem głosu stanowiącego oraz czynnego i biernego prawa wyborczego na Walnym Zebraniu Członków.
2. Członkowie wspierający maja prawo brać udział - z głosem doradczym – w posiedzeniach Walnego Zebrania Członków.
3. Członkowie wspierający są obowiązani do przestrzegania statutu i uchwał władz oraz regularnego spełniania na rzecz Klubu zadeklarowanych, w deklaracji członkowskiej, świadczeń.
§ 17.
1. Członkostwo Klubu ustaje na skutek:
1.1. skreślenia uchwałą Zarządu w wyniku:
a) złożenia przez członka Klubu Zarządowi pisemnej dobrowolnej rezygnacji z członkostwa w Klubie, przy czym Zarząd nie może - w przypadku złożenia rezygnacji - odmówić podjęcia uchwały zgodnej z wolą członka, który składa rezygnację; uchwała Zarządu o skreśleniu z listy członków winna być w takim przypadku podjęta niezwłocznie,
b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
1.2. wykluczenia uchwałą Zarządu w przypadku stwierdzenia:
a) rażącego naruszenia przez członka postanowień Statutu lub uchwał władz Klubu,
b) niebrania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres, co najmniej sześciu miesięcy,
c) zalegania z opłaceniem składek członkowskich za okres co najmniej sześciu miesięcy, po uprzednim wezwaniu do uiszczenia zaległych składek,
d) działania przez członka na szkodę Klubu,
1.3. rozwiązania się Klubu.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 powyżej Zarząd jest zobowiązany zawiadomić zainteresowanego o wykluczeniu na piśmie doręczając mu jednocześnie stosowną uchwałę, podając przyczyny wykluczenia i wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków, w terminie 14 dni od daty doręczenia przedmiotowej uchwały wykluczonemu członkowi. W przypadku złożenia odwołania we wskazanym terminie, uchwała Zarządu nie wywołuje skutków prawnych do czasu rozpatrzenia odwołania przez Walne Zebranie Członków.
Rozdział IV: Struktura organizacyjna
§ 18.
Władzami Klubu są:
1. Walne Zebranie Członków,
2. Zarząd,
3. Komisja Rewizyjna.
§ 19.
1. Kadencja władz wybieralnych trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
2. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały wszystkich władz zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków danego organu.
3. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały władz stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym, chyba że dany organ podejmie uchwałę o zastosowaniu głosowania tajnego. Wyjątek stanowią uchwały dotyczące spraw personalnych, które są podejmowane w głosowaniu tajnym.
§ 20.
1. Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zebranie Członków, zwoływane przez Zarząd raz do roku jako sprawozdawcze i raz na cztery lata jako sprawozdawczo - wyborcze.
2. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków listem poleconym lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, o ile członek wyraził zgodę na ten tryb powiadamiania, podając jednocześnie do wiadomości Zarządu swój adres e-mail.
3. O ile Statut nie stanowi inaczej uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie lub w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
§ 21.
1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach i jest zwoływane w trybie § 20. ust. 2 niniejszego Statutu.
3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Klubu:
a) z inicjatywy własnej,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania na Walnym Zebraniu Członków.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd w terminie jednego miesiąca od daty zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt b) – c) powyżej i obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 22.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków w szczególności należy:
a. uchwalanie kierunków działalności Klubu,
b. wybór i odwołanie Prezesa Zarządu oraz członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej,
c. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdania z działalności władz,
d. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
e. podejmowanie uchwał w sprawie zmian Statutu,
f. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
g. podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu i przeznaczeniu jego majątku,
h. podejmowanie uchwał w innych sprawach, niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
§ 23.
1. Zarząd składa się z 3-5 członków w tym:
a. Prezesa wybranego w odrębnym głosowaniu spośród kandydatów zgłoszonych na Walnym Zebraniu Członków,
b. pozostałych członków w liczbie 2 – 4 wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez członków zwyczajnych na Walnym Zebraniu Członków,
2. Zarząd konstytuuje się podczas pierwszego zebrania, odbywającego się w okresie 14 dni od daty wyboru. Podział funkcji w Zarządzie dokonywany jest uchwałą Zarządu na wniosek Prezesa, przy czym przynajmniej dwu z członków Zarządu powierza się funkcję Wiceprezesa, jednemu skarbnika, a jednemu sekretarza.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy.
4. Zarząd działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków.
§ 24.
Do kompetencji Zarządu należy:
a. reprezentowanie Klubu na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
b. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
c. określanie wysokości składki członkowskiej i trybu jej uiszczenia,
d. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków,
e. opracowywanie regulaminów wewnętrznych działania Klubu,
f. podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
g. podejmowanie uchwał w sprawach przynależności Klubu do innych organizacji,
h. powoływanie doradczych komisji problemowych i uchwalanie regulaminów ich działania,
i. powoływanie sekcji Klubu i uchwalanie regulaminów ich działania.
§ 25.
1. Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Klubu.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 2-3 członków tj. Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza, wybieranych przez Walne Zebranie Członków, przy czym członkowie Komisji Rewizyjnej:
a. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b. nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
3. Posiedzenie Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz do roku.
4. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zebranie Członków.
§ 26.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
a. przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli działalności Klubu,
b. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości,
c. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków,
d. zwoływanie Walnego Zebrania Członków oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie i trybie określonym na podstawie przepisów niniejszego Statutu,
e. składanie na Walnym Zebraniu Członków sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej,
f. składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosku o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
§ 27.
1. W przypadku ustąpienia lub śmierci członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, członkowie organu władzy, który uległ uszczupleniu mogą uzupełnić swój skład spośród członków Klubu. Liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków danego organu pochodzących z wyboru.
2. Jeżeli, w trakcie kadencji, ustąpią funkcyjni członkowie Zarządu lub Komisji Rewizyjnej – wówczas Zarząd, jak również odpowiednio Komisja Rewizyjna – mogą po uzupełnieniu swego składu, w trybie ust. 1 niniejszego paragrafu, powołać funkcyjnych członków, do końca kadencji.
3. Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej może odwołać w trakcie kadencji z pełnionych funkcji wyłącznie Walne Zebranie Członków.
4. Jeżeli w trakcie kadencji członkowie Komisji Rewizyjnej lub członkowie Zarządu zostaną odwołani z pełnionych funkcji, Walne Zebranie Członków, dokonuje uzupełnienia składu Zarządu lub składu Komisji Rewizyjnej, do końca kadencji.
Rozdział V: Majątek i fundusze Klubu
§ 28.
1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
2. Źródłami powstawania majątku Klubu są:
a. składki członkowskie,
b. dotacje,
c. darowizny, zapisy i spadki,
d. dochody z majątku Klubu,
e. wpływy z własnej działalności.
3. Klub nie prowadzi działalności gospodarczej.
4. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Klubu w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Klubu na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Klubu na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Klubu, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI: Sposób reprezentacji Klubu
§ 29.
1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Klubu, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych, wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu działających łącznie.
2. Do występowania w imieniu Klubu w sprawach niemajątkowych są upoważnieni indywidualnie: Prezes, Wiceprezes i Sekretarz.
Rozdział VII: Zmiana Statutu i rozwiązanie Klubu
§ 30.
Zmiany Statutu Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków Klubu mających głos stanowiący na Walnym Zebraniu Członków.
§ 31.
1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Klubu.
3. Likwidator, powołany uchwałą Walnego Zebrania Członków, po zakończeniu prac składa organowi ewidencyjnemu sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji wraz z wnioskiem o wykreślenie Klubu z ewidencji.